کهکشان
کهکشان



مدار گرد اکتشافی مریخ (MRO) نخستین شواهد قطعی از وجود بارش برف دی اکسید کربن در سیاره سرخ را بدست آورد.

به نظر میرسد مریخ تنها مکان در منظومه شمسی باشد که دارای این پدیده عجیب آّب و هوایی است. دی اکسید کربن  منجمد یا ((یخ خشک))به دمایی در حدود منفی 90 درجه سانتی گراد و این بارش در اطراف قطب جنوب مریخ در زمستان مشاهده شده است .

پل هاین از محققان آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL)تاکید میکند:اطلاعات بدست آمده توسط مدار گرد MROنخستین  شواهد قطعی از ابر های دی اکسید کربن است و اندازه ابر ها برای انباشت برف یخ خشک کافی است.

حسگر های مدار گرد اکتشافی مریخ روشنایی در 9 طول موج مختلف از نور مرئی و مادون قرمز را برای بررسی ذرات و گاز های موجود در جو سیاره مریخ مورد تجزیه تحلیل قرار دادند.تجزیه تحلیل جدید بر اساس داده های دریافتی از منطقه  قطب جنوب در زمستان جنوبی مریخ در سال های 2011و 2012به دست آمده است  .

محققان ابر دی اکسید کربن به طول 428 متر را در سراسر منطقه ی قطبی شناسایی کردند و همچنین ابر هایی کوچک تر و با عمر کوتاه تر در ارتفاع پایین در عرض جغرافیایی 70تا 80 درجه به سمت جنوب مشاهده شده .

(دیوید کاس) از محققان JPL خاطر نشان کرد :داده های جدید نشان میدهد که بارش برف بر بالای کلاهک یخی قطب جنوب مریخ رخ میدهد و ذرات یخ دی اکسید کربن در ابرها به اندازه ی کافی بزرگ هستند که در طول عمر ابر ها از ان ها خارج شده و بر روی زمین سقوط کند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ شنبه 22 مهر 1391برچسب:بارش برف, برف, بارش برف در مریخ, دی اکسید کربن,محققان,یخ خشک, توسط علی |